Bostadsfunderingar inför terminsstart

skickad 16 aug. 2018 05:47 av Desha Svenneborg

Ny termin, nya våndor. Förutom funderingar över tentor, inlämningsuppgifter, grupparbeten och uppsatser har många studenter inför terminsstarten en annan stor fundering som ligger och gnager: frågan om var de ska bo.

Bostadsbrist finns i alla delar av Sverige, i både små och stora kommuner. Ibland kan det också vara så att hyresvärdarnas krav hindrar personer från att hyra en bostad. En del krav drabbar särskilt unga eftersom projektanställningar eller tillfälliga jobb ibland inte godtas och en del bidrag i vissa fall kan anses vara för låga som inkomst för att få hyra en bostad. Skillnaderna mellan allmännyttiga och privata värdars krav skiljer sig också åt och vissa godtar till exempel inte tillfällig anställning, a-kassa, bostadsbidrag eller barnbidrag som inkomst.

Att inte hitta en bostad ska aldrig behöva vara en anledning till att en student måste tacka nej till sin utbildning. Studenter behöver bostäder till rimliga kostnader. Med Miljöpartiet i regering har det byggts fler studentlägenheter. Miljöpartiet jobbar också för att alla ska ha rätt till, och ha råd med, en bostad. I regeringen har vi infört ett investeringsstöd, som gör att staten är med och betalar de som bygger bostäder, i utbyte mot att de lovar lägre hyror. Regeringen har också 22 förslag för fler bostäder i ett bostadspolitiskt paket som ska öka byggandet av bostäder i hela Sverige.

Ett jämlikt studentliv med mångfald betyder att den som vill ska kunna ha rättigheten – men också möjligheten – att kunna utbilda sig och förverkliga sina drömmars yrkesval. Det finns många våndor inför en ny termin men bostadsfunderingar ska inte behöva finnas bland dessa. Det är därför Miljöpartiet arbetar för att fler studentlägenheter byggs och för att vi får fler bostäder till rimliga priser.

Alina Koltsova, ledamot i JMK