Dags för en modern föräldraförsäkring där modern inte tar det mesta

skickad 28 juli 2018 03:03 av Desha Svenneborg

Snart blir det fest. Nästa år fyller nämligen  föräldraförsäkringen (och jag själv!) 45 år och det är värt att uppmärksamma på flera sätt. Föräldraförsäkringen är unik i världen och ger barn och föräldrar möjlighet att vara tillsammans mer än i många andra länder där jobb och familj är svårare att kombinera. Samtidigt har vi en ganska lång väg kvar tills vi kan fira ordentligt, för trots att mammor och pappor har lika stor rätt att vara hemma med barnen så ser verkligheten annorlunda ut. Kvinnor står fortfarande för det största uttaget av föräldraledigheten. Fyra av fem dagar de första två åren tas fortfarande ut av mammor.

Ett jämställt uttag av föräldraförsäkringen är också viktigt för att dela på arbetet hemma och för att uppnå lika lön oavsett kön. Att ta hand om hem, familj och barn är obetalt och speglar sig i lägre inkomster både under arbetslivet och senare i pensionen för kvinnor. Att ta ut lika mycket föräldraledighet ger också båda föräldrarna lika möjlighet att få mer tid tillsammans med barnen samtidigt som barnen får umgås med båda sina föräldrar lika mycket. Att vara hemma med sina barn är en fin och viktig möjlighet som fler föräldrar bör ta del av.

Vi har en bit kvar till ett jämställt uttag av föräldradagar men efter snart 45 år är det också dags för en mer modern föräldraförsäkring. Det finns familjer med fler än två föräldrar och det finns också andra vuxna i barns närhet än enbart föräldrarna.

Miljöpartiet vill se ett jämställt föräldraskap och dela föräldraförsäkringen i tre lika stora delar där vardera juridiska föräldern tar var sin del och den tredje delen kan fördelas fritt dem emellan eller överlåtas till andra vuxna som står barnet nära.

Idag uppmärksammar vi alla föräldrars dag och nästa år kan vi hylla föräldraförsäkringen som fyller 45 år. Men fira på riktigt kan vi göra först när den är jämställd och modern. Vi behöver en modern föräldraförsäkring där inte modern tar merparten av föräldraledigheten och där vi är fler som är hemma med barnen oavsett kön.

Vilket firande vi skulle kunna ha om fler såg hur fint och intressant det är att vara hemma med sina barn! Själv funderar jag på att fira min 45-åriga födelsedag nästa år med familjen - det känns mysigt tycker jag.