#JAGÄRPOLITIKER

skickad 1 juli 2018 14:26 av Desha Svenneborg   [ uppdaterad 1 juli 2018 14:30 ]

Jag heter Kukkamariia Valtola Sjöberg, jag är kvinna, 43 år och tillhör vår nationella minoritet Sverigefinnarna. Mina hjärtefrågor är jämställdhet och mångfald.

Vem är en ”politiker”? Vad är en ”politiker”?

Ett annat ord för politiker är förtroendevald. Någon som fått förtroende – blivit vald – att företräda andra. Någon som fått förtroende att vara andras röst i riksdagen, i kommun- och landstingshusen och olika rum där beslut fattas.

Eftersom några få personer ska representera många av oss i samhället är det viktigt att vi alla känner att det finns kandidater som för just vår talan, som är just din och min röst när beslut fattas.

Hur ser då en förtroendevald ut? Vem kan vara en politiker? Jo, det kan vara vem som helst. Det kan vara du och det kan vara jag.

Med #jagärpolitiker vill vi visa att politiker både kan se olika ut och vara olika. Olika kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder. Vi är personer som både ser olika ut och är olika. Det enda gemensamma är att vi fått förtroende att driva frågor, att komma med förslag och att vara andras röst.

Vi är politiker. Och vi är precis som vem som helst.

Följ @miljopartiet_jmk på Instagram där vi lyfter frågan om att politiker både kan vara och se olika ut under hashtaggen #jagärpolitiker